Pravidelne relaxovať v zhone povinností je nevyhnutným základom pre zdravie a duševnú pohodu.  V dnešnej dobe je potrebné neustále zdôrazňovať význam relaxácie. Prečo je relaxácia potrebná a ako pomôžeme telu, aby sa regenerovalo?

Uvedomili ste si už niekedy, aké dokonalé je ľudské telo? Je to dokonalý „stroj“ skladajúci sa z biliárd buniek, ktoré neustále pracujú.  A nielen to. Naše telo je vybavené aj mechanizmami samoliečby. Tieto mechanizmy zabíjajú rakovinové bunky, bojujú s infekciami, spomaľujú starnutie a starajú sa o naše zdravie. Vedeli ste, že tieto liečebné procesy viete ovplyvniť vašimi myšlienkami, pocitmi a presvedčeniami?  Telo síce má regulačné mechanizmy, ale aby sme neprekročili pomyselnú hranicu záťaže, musíme mu vedome pomáhať zrelaxovať sa.

Relax v lese

Vedome relaxujme   (obr. druyoga.com)

Keď čelíme stresu, prebúdzajú sa v nás prastaré reakcie správania, podobné zvieracím – začneme s hrozbou bojovať, alebo od nej utečieme. Za túto reakciu zodpovedá časť nervového systému, ktorá sa nazýva sympatikus. V tele spúšťa kaskádu reakcií, ktoré sa navonok prejavia napr. ako zrýchlený tep, potiace sa ruky a plytký dych. Zároveň sa nám zúži pozornosť iba na túto hrozbu a nie sme schopní sústrediť sa na každodenné povinnosti. Naopak, pokiaľ reguluje naše telesné funkcie parasympatikus, prechádza naše telo do stavu relaxácie.

Stres 50 x denne – dôvod na relax

Priemerný človek za deň zažíva približne 50 stresových reakcií. Stačí rozčúlenie, negatívna myšlienka, pesimistické presvedčenie a naše telo môžu zaplaviť stresové hormóny ako kortizol a adrenalín.

Ale pokiaľ máme pozitívne presvedčenia a láskyplné myšlienky, v tele sa aktivuje relaxácia. A, pravdaže, na aktiváciu prirodzených liečebných mechanizmov  nášho tela potrebujeme byť v relaxácii.

relaxácia

Relaxácia tela- aktivuje ju aj pozitívne myslenie    (obr. chronicblogger.com)

Ako relaxácia pomôže nášmu telu v samoliečbe?

Mali by sme sa snažiť o redukciu stresu a budovať si zvyk relaxovať. Znižovanie stresu nie je jednoduché a vyžaduje si dobrý náhľad na život. Skúste sa zamyslieť. Čo vám v živote spôsobuje nepohodlie? Možno máte prácu, ktorá vás vyčerpáva, deštruktívny vzťah, neodpustili ste ľuďom vo vašom živote. Alebo ste nervózny po pozeraní spravodajských novín?

Relaxácia má mnoho ciest, ako ju dosiahnuť. Vo vedeckých štúdiách už bolo preukázané, že pozitívny vplyv má napríklad smiech, hra so zvieraťom, meditácia, tanec, zámerná relaxácia svalstva, masáž, výtvarný prejav, navštevovanie náboženských podujatí, dotyk, počúvanie hudby. Toto všetko vám pomôže priniesť pokoj a jasnejšie myslenie.

 

Zdroje:  psychologytoday.com

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach