Titulom z nadpisu označujú Hanu jej priatelia. Vytvára dojem, ako keby bola jediný človek na svete, ktorý naozaj vie, čo je to stres. Pracuje ako grafička v reklamnej agentúre, v kancelárii má množstvo šanónov, na stole rozpracované projekty. To, čo je pre iných normálne pracovné nasadenie, Hanu privádza na pokraj šialenstva. Nie je sa čomu diviť – Hana aj na najmenšej úlohe pracuje s puntičkárskou presnosťou. Nasledujúce odseky odkrývajú jej príbeh a ukazujú, v ktorých oblastiach sa prejavujú jej mylné presvedčenia. V závere nájdete otázky, ktoré vám pomôžu zamyslieť sa nad rovnováhou pracovnéhoosobného života.

Za všetko mám zodpovednosť!

„Ako vyzerá to logo? To ste sa všetci proti mne spikli? “ … „Nejde tlačiareň.“ „Daj sem, ja to urobím.“ Takto vyzerajú každodenné sťažnosti Anny a zavalenie prácou, na čom ale má svoj podiel. Zvyčajne berie úlohy na seba, pretože si myslí, že ich urobí precíznejšie ako ostatní. Zvyšok tímu je z nej nervózny. Šéf sa jej nechce vzdať, pretože jej výsledky oceňujú aj zákazníci. Keby len nebola tak vystresovaná a nervózna.  Kolegovia sa na ňu hnevajú: „Myslí si, že len ona jediná má veľa práce?!“ Na čo Hana odpovie niečo v zmysle: „ Čo vy viete. Nemáte ani tušenie, akú mám zodpovednosť. Kto urobí tú brožúru, ktorá má byť hotová vo štvrtok? Všetko musím stihnúť!“

workoholik stres

Premrhaný čas stresovaním

Nech sa deje čokoľvek, všetko je spojené so stresom. Pritom je Hana ušetrená mnohým životným stresorom. Má nekonfliktný víkendový vzťah so svojim partnerom, o deťoch ešte vôbec neuvažujú. Jej kolegyne si šuškajú, že keby mala dieťa, zrúti sa počas prvej hodiny. Problém je, že nerozlišuje medzi pozitívnym stresom (eustresom) a negatívnym stresom (distresom).

Všetko, čo sa deje, má pre ňu negatívny význam. Hana si sama spôsobuje niečo ako „preventívny stres“. Tým, ako pri každej príležitosti zdôrazňuje, ako je na pokraji so silami, sa paradoxne snaží vyhnúť preťaženiu. Ako mnoho ľudí, aj Hana dokáže hodiny rozprávať o tom, ako nemá ani minútku voľného času.

DOKONALOSŤ – naozaj veľký problém

Maličká zmena veľkosti textu alebo nedotiahnutie úlohy dokážu Hanu hlboko deprimovať. Každá nová úloha v nej vyvoláva úzkosť, pretože od seba vyžaduje absolútnu dokonalosť. Niet pochýb, že pracovať na tisíc percent je náročné.

Stres dokazuje výkonnosť

Preťaženosť je do značnej miery subjektívna záležitosť. Čo jeden zvláda s ľahkosťou, je pre druhého nepredstaviteľná požiadavka. Štúdie naviac preukázali, že stres nie je na prekážku spoločenskej prestíži, ale že sa dokonca stal nevyhnutným dôkazom výkonnosti!

CXAHAD A young businesswoman lying face down in a pile of crumpled documents at her desk

Nezdravé nároky

Hana mnoho vecí preháňa, pretože má takú povahu, ale určité predpoklady pre vznik stresu sú dané prostredím. Nezdravé nároky na seba sú zakorenené v mnohých kultúrach. Sused je meradlom toho, čo by človek chcel mať. Keď sa mu v tejto „súťaži“ nedarí, je frustrovaný a cíti sa znevýhodnený. Keď sa k náchylnosti na stres pridajú nezdravé nároky (napr. túžba stúpať po spoločenskom rebríčku), človek sa môže dostať do trvalého stresu, ktorého si často nie je vedomý.

Ako pôsobí a aká je skutočnosť

Hana prejavuje značnú sebaistotu v obrane svojej krehkej bytosti. Dokáže byť veľmi nepríjemná, keď je zahnaná do úzkych. Hana nosí svoj stres ako brnenie. Je úplne jasné, že ju roky takejto stratégie vyčerpali, a priviedli k posledným zvyškom zásob energie. To často vedie k syndrómu vyhorenia.

Malá dôvera vo vlastné kompetencie

Napriek úvodným odsekom, kde sa Hana chce vykresliť ako svedomitý a najlepší pracovník, v skutočnosti je Hana skôr človek, ktorý si sebou nie je istý a stále sa obáva, že nesplní svoje úlohy. Na jej presvedčení nič nemení ani to, že doteraz všetko zvládla. Aj keď má na svoju prácu talent, každá úloha je pre ňu ťažká. Neustále sa bojí neúspechu. V určitých fázach práce hekticky kmitá po miestnosti, znervózňuje kolegov a narieka, že to nestihne.

Vonkajšiu kontrolu neznáša

Okrem chvíľ tvorivej koncentrácie, kedy sa cíti šťastná, sa Hana cíti ako malé koliesko v mohutnom stroji biznisu. Stačí maličkosť, aby mala pocit, že je kontrolovaná, riadená a teda preťažovaná. Dôvodom môže byť náhle zvolaná porada alebo aj požiadavka jej priateľa, aby spolu trávili viac času. V oboch situáciách zvolá niečo v zmysle „je toho na ňu moc!“ Keď to takto pôjde ďalej, jedného dňa sa ocitne v stave absolútneho vyčerpania.

Preventívna stratégia

Hana vynakladá na každý deň omnoho viac energie než iní ľudia, pretože má sklon k prečerpávaniu svojich zdrojov. V jej prípade je potrebná zmena myslenia. Smutné je, že kým sa to stane, v Hane sa pravdepodobne vystupňuje vnútorný tlak, ktorým trpí. Na to, aby sa naučila uvoľňovať a relaxovať jej môže pomôcť napr. autogénny tréning alebo meditácia. Musí produktívne uvažovať o sebe a o hospodárení so zdrojmi svojej energie.

Woman sitting with laptop, eyes closed

Ako je to so štruktúrou výkonnosti?

Podobne ako u Hany, zasahuje u mnohých ľudí do pracovnej sféry života ich fyzické a psychické založenie. Hana nedokáže zmysluplne definovať pojem výkonu pre seba a druhých, a vymedziť sa vzhľadom k svojmu osobnému založeniu.

Čo vlastne pre Hanu znamená výkon? Je potrebné povedať: VŠETKO. Všetko, čo robí od rána do večera, sú pre ňu náročné výkony. Ráno sa musí prinútiť vstať z postele, musí zniesť, že okolo jazdia električky, cestou do práce sa rozčuľuje nad diaľničnými pretekármi – proste to vyzerá, že je na konci so silami ešte skôr než sa pustí do práce. Spomeňme si na jej slovník – ľudia ako ona vykresľujú priebeh svojho dňa takým spôsobom, ako keby pracovali v uránových baniach. Aj stres si človek môže doslova nahovoriť a môže sa podľa toho cítiť.

Ako ďalej?

Zhrnutie: Anna sa domnieva, že musí vyzerať ako vystresovaná žena, aby mala vôbec nejakú hodnotu: „Povedz mi, ako si vyhorený, a ja Ti poviem, ako si dôležitý.“ Takto by sa dalo opísať jej presvedčenie, ktoré vedie k vyčerpanosti. Ak sa Hana rozhodne riešiť svoju situáciu (k zmene sa rozhoduje vždy  sám klient, jeho okolie ho nemôže presvedčiť), je možné, že k vyjasneniu vecí a nastavení cieľov bude potrebovať odbornú pomoc. V poradenstve alebo terapii by sa mala zamerať na svoje problematické sebahodnotenie, duševnú výkonnosť a stabilitu. Čo je síce veľa práce na sebe, ale výsledky stoja za to.

Ak ste sa v tomto príbehu spoznali alebo našli niekoho známeho, zamyslite sa nad týmito otázkami:

  • Čo robím, keď mám voľno?
  • Snažím sa zvládnuť všetko možné a akúkoľvek aktivitu pre seba odkladám na víkend?
  • Zostáva v mojom živote priestor pre podstatné veci ako snívanie, pokojné premýšľanie, koncentráciu zmyslov? Alebo čítam bez záujmu a jem pri televízore?
  • Pri hre s deťmi alebo láskaním s partnerom mi víria hlavou myšlienky o povinnostiach?

Toto všetko sú nesmierne dôležité veci. Posilňujú náš tvorivý potenciál a umožňujú nám dosiahnutie rovnováhy v osobnom a pracovnom živote. Syndróm vyhorenia znamená práve narušenie rovnováhy. Život ponúka úžasné možnosti ako načerpať, a dokonca si vytvoriť zásoby energie na horšie časy.

  • Hudobný koncert nám prinesie vnútornú radosť,
  • dobrý film dodá krídla,
  • večer s priateľmi nám umožní nespútaný smiech,
  • a čas s rodinou nám posilní pocit bezpečia.

Z takýchto zážitkov si môžeme ukladať rezervy, z ktorých budeme čerpať v ťažkých obdobiach. Už to je produktívny začiatok!

koncert relax

Zmeny

Nepočítajte so žiadnym prevratom, ktorý všetko hneď zásadne zmení. Sledujte, čo sa vám každý deň podarilo, a čo je nad vaše sily. Keď už so zmenami začnete, získajú vlastnú dynamiku a dajú sa do pohybu. Premýšľajte v malých krokoch a krátkych etapách. Trvajte vždy na tom, čo ste si sľúbili na daný deň a urobte to pre seba.

Prajeme Hane a všetkým, ktorých postihlo niečo podobné, aby si opäť uvedomili svoj život a potrebu vlastných zásob potešenia a energie.

Ak hľadáte odbornú pomoc pri prežívaní stresu, kontaktujte nás.

 

Zdroj: voľne podľa Kallwass, A. , Syndrom vyhoření, Portál 2007.
Zdroj obr.: flickrhivemind.net, propertyupdate.com.au, feminspire.com, hi-re.nl

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach