Sezóna cestovania pomaly začína, no nie každý prežíva prípravy a samotnú cestu bez stresu. Všeobecná predstava dovolenky síce znamená relax, oddych a únik od záťaže, no s cestovaním sa nespájajú len pekné a úsmevné zážitky. Pre niektorých prináša výjazd za hranice určitý druh stresu, ktorý je spojený najmä s plánovaním, orientáciou v neznámom prostredí, cudzím jazykom a neočakávanými udalosťami. Pripravte sa s nami na dovolenkovú sezónu už teraz a zvládnite ju bez stresu.

Niekedy aj povinnosti pred cestou dajú človeku poriadne zabrať.

 

Či sa chystáte do obľúbeného Grécka, Španielska, Turecka, Álp alebo ste si vybrali exotiku, mnohí sa isto nájdete v tvrdení, že ešte nestihnete opustiť dvere vlastného domu a už je vaše cestovanie poznačené povinnosťami a nemalým stresom. Je potrebné všetko dôkladne naplánovať, vybaviť si pracovné povinnosti a domáce záležitosti, rozdiel cítite aj vtedy, ak cestujete s rodinou, známymi alebo sa vyberiete do sveta na vlastnú päsť. Toto všetko môže vyvolať stres ešte pred samotnou cestou.

 

 

 

Aké stresové faktory sa môžu vyskytnúť?

Medzi stresové faktory počas cesty patrí zdravotný stav, počasie, zlé načasovanie, zvyky v cieľovej krajine a dopravná situácia. To platí najmä v prípade, keď ste šofér. Po príchode z vysnívanej cesty vás, naopak, doma môže nepríjemne zaskočiť množstvo pracovných povinností, ktoré sa nazbierali počas vašej neprítomnosti. Už len táto skutočnosť mnohých od dlhotrvajúcich dovoleniek odrádza.

Anglický výskum Anity Zehrerovej a Johna Crottsa z roku 2012 poukázal na to, že stresory cieľovej krajiny majú najsilnejší vplyv na celkový stres počas dovolenky. Medzi najvýznamnejšie stresory počas cestovania sa zaradili interakcia so zamestnancami podnikov, otváracie hodiny pamiatok a interakcia s miestnymi obyvateľmi.

Ako na nás stres pri cestovaní pôsobí?

Život je otvorená kniha a tí, ktorí necestujú, čítajú len jednu stranu.

 

Pôsobenie stresu počas cestovania je u každého človeka individuálne. Niekomu môžu neočakávané udalosti prekážať, no pre iného sú aj takéto udalosti určitým osviežujúcim a vzrušujúcim prvkom jeho cesty. Vo všeobecnosti má vysoký stres vplyv na pamäť, čo sa môže prejaviť napríklad zhoršeným vybavením si cudzích slovíčok, no paradoxne si pri strese viac zapamätáme situácie, pri ktorých prežívame veľké emócie, či už pozitívne, alebo negatívne.

Tipy, ako obmedziť stres na cestách

Hoci nie je možné predvídať všetko, sú isté spôsoby, ako je možné minimalizovať stres spojený s cestovaním. Tu je niekoľko tipov:

  • Plánujte vopred. Viacerím prináša plánovanie cesty a dovolenky veľkú radosť. Získate tým aj lepšie možnosti ubytovania.

 

  • Ďalšia rada sa týka cesty do iného časového pásma. Napríklad pri leteckej doprave sa odporúča hneď po nastúpení zmeniť čas na svojich hodinkách a „vymazať“ aktuálny domáci čas zo svojej mysle. Tým sa zníži nielen stres a únava, ktorá sa objavuje s prechodom do iného časového pásma.

 

  • Pomôcť môže aj dôkladné štúdium otváracích hodín všetkých pamiatok, ktoré chcete navštíviť. Ak plánujete cestovať do exotickejších krajín, najmä ak tam idete prvýkrát, je vhodné naštudovať si niečo o danej kultúre, zvykoch, aby ste po príchode nezažili kultúrny šok alebo aby ste nespravili niečo, čo je v rozpore so zákonom.

 

  • Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky na svojej webovej stránke ponúka Slovákom možnosť bezplatnej registrácie. Stačí vyplniť svoje osobné údaje, počet spolucestujúcich, kontaktnú osobu v SR v prípade núdze a cestovný plán, ktorý zahŕňa cieľové krajiny a informácie o príchodoch a odchodoch. Ministerstvo vám potom včas poskytne dôležité informácie o situácii v danej krajine, zmeny a varovania prostredníctvom e-mailu, SMS alebo telefonického kontaktu.

 

  • Ak je to možné, ukončite výlet pozitívnym zážitkom, napríklad špeciálnou aktivitou. Domov tak prídete s dobrým pocitom a rýchlejšie sa zaradíte naspäť do bežného fungovania.

 

  • Cestujte tak, aby to vyhovovalo vám. Ak neobľubujete veľké davy, vynechajte prechádzky po centrách veľkých m iest. Ak máte strach z výšok, nechoďte na turistiku na najvyššie vrchy v okolí, i keď je tam krásny výhľad.

 

  • Vašej psychickej pohode počas cestovania môže prispieť taktiež cvičenie. Už krátke pätnásťminútové strečingové cvičenie uvoľňuje kĺby, zabraňuje bolesti svalov a pomáha pri úzkosti počas cestovania, napríklad pri úzkosti z lietania.

 

  • Očakávajte neočakávané. Nič také ako perfektná dovolenka neexistuje.

 

Nemáte možnosti cestovať? Toto s vami spraví obyčajná prechádzka!

 

Zdroj: Anita Zehrer, John C. Crotts, (2012), Vacation stress: the development of a vacation stress model among US vacation travelers, Tourism Review, Vol. 67 Iss: 3 p. 41 – 55.
Foto: stocksnap.io
Autor: Lenka Kratochvílová

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach