Máte problémy so spánkom, úzkosťou? Možno ste skúšali rôzne metódy na odbúranie stresu ako cvičenie, alebo meditácie. Napadlo vám niekedy, že príčinou môže byť strava? Takto súvisia stres a jedlo.

Potraviny, ktoré možno považujete za zdravé, môžu namáhať nervový systém natoľko, že sa cítite akoby ste prežívali stresujúce životné udalostiOchráňte svoje zdravie pred škodlivými účinkami vnútorného biologického stresu.

Kto je najviac ohrozený?

  • osoby staršie ako 40 rokov,
  • ženy,
  • ľudia s mnohonásobnou citlivosťou alebo alergiou na chemikálie/lieky,
  • ľudia s ochoreniami zažívacieho alebo imunitného systému.

Nasledujúce potraviny môžu byť podľa psychiatričky a biochemičky Georginy Ede chemickými spúšťačmi pre nespavosťúzkosť, či stres.

1. Kofeín

Kofeín sa často spája s problémami so spánkom a úzkosťou. V jednej štúdii sa zamerali na ľudí s panickou poruchou a ich reakciu na kofeín. Zistili, že kofeín zvýšil u všetkých participantoch stresový hormón a vyvolal panický záchvat u polovice z nich.

Kofeín vás udržiava v bdelom stave tým, že blokuje adenozínové receptory v mozgu, ktoré podporujú  spánok. Aj po 5 hodinách po jeho vypití, z neho ostáva v krvnom obehu 50%, čím môže narušovať spánok. V skutočnosti trvá 16 až 24 hodín, kým kofeín úplne opustí telo. To znamená, že dokonca aj jeden ranný pohár kávy s kofeínom môže mať efekt na kvalitu spánku v noci.

coffee-720x380

Súvislosť medzi množstvom kofeínu a nespavosťou je logická (obr. paginadasaude.com)

2. Ľuľkovité rastliny

Rastliny z čeľade ľuľkovité vytvárajú prírodné pesticídy, ktoré sa nazývajú glykoalkaloidy. Tie, sú vytvorené na zabíjanie predátorov ako hmyz a červy, ale sú taktiež toxické pre ľudské bunky. Tieto chemické látky blokujú enzým acetylcholinesterázu, čo vedie k nadmernej stimulácii nervového systému u citlivých a alergických  jedincoch. Jedným z vedľajších efektov je napríklad pocit úzkosti. Najčastejšie ľuľkovité ingrediencie, ktoré využívame pri príprave jedla  zahŕňajú zemiakový škrob, chilli, papriku, sušenú červenú papriku, kajenské korenie, baklažán, paradajkový pretlak, či goji bobule.

jedlo a stres

Plody ľuľkovitých rastlín ako rajčiny, baklažán, môžu u citlivých ľudí stimulovať nervový systém. (obr. matadorbbqs.com.au)

3. Alkohol

Alkohol je do určitej miery efektívny na navodenie relaxácie, dokonca môže dopomôcť k zaspaniu.  Alkohol si ale vyberie svoju daň, keď začína uprostred noci vyprchávať z organizmu a začínajú malé abstinenčné príznaky. Tie výrazne zhoršujú kvalitu spánku, nakoľko majú dosah na zlé sny a záchvaty paniky.

Beer 720 380

Alkohol v konečnom dôsledku zhoršuje kvalitu spánku (obr. tenlawfirm.com)

4. Zrejúce, fermentované, konzervované a údené jedlá

Pri výrobe syra či vína, sa používajú baktérie, ktoré spôsobujú kvasenie. Počas kvasenia baktérie rozkladajú bielkoviny na malé molekuly, ktoré sa zhromažďujú pri zrení potravín. Jednou z týchto molekúl je histamín, silný neurotransmiter, ktorý môže priťažiť nášmu tráviacemu, hormonálnemu, kardiovaskulárnemu a nervovému systému. Histamín môže citlivejším jedincom spôsobiť úzkosťnespavosť. Je to aj vďaka jeho schopnosti zvýšiť hladinu stresového hormónu, adrenalínu. Do tejto kategórie potravín patria:

  • údené salámy
  • zrejúce syry
  • kvasená kapusta
  • červené víno

5. Cukor, múka a ďalšie rafinované karbohydráty

Posledným príkladom, ako spolu súvisia stres a jedlo, sú cukry a škroby. Všetky druhy cukrov a škrobov (s výnimkou prírodných ako napr. ovocie) sa považujú za rafinované karbohydráty.

Raňajky ako pomarančový džús, sladký jogurt a väčšina cereálií sú bohaté na rafinované karbohydráty. Pri takýchto raňajkách začína deň s príliš vysokou hladinou cukru. V tele sa spúšťa hormonálna reťazová reakcia, ktorá môže ovplyvniť náladu, energiu, koncentráciu a apetít na niekoľko hodín. Po inzulínovom vytrysknutí sa v tele vyplavujú stresové hormóny kortizol a adrenalín, ktoré zabraňujú zrazeniu cukru v krvi.

V štúdii (Jones et al.) zistili, že jediná porcia glukózového sladeného nápoja spôsobila 2-krát vyššiu úroveň adrenalínu u dospelých a 4-krát vyššiu u detí. Adrenalín u citlivejších ľudí spôsobuje príznaky paniky ako potenie, závraty a búšenie srdca. Tieto pocity sú často zamieňané s hypoglykémiou (nízka hladinou cukru v krvi), aj keď je vo väčšine prípadov hladina glukózy v krvi nespadá pod normu.

stres a jedlo

Cukry a škroby vo väčšej miere, ovplyvnia stresové hormóny   (obr. thesmartcookiecook.com)

 

Stres a jedlo. Čo s tým?

Pokiaľ si myslíte, že niektorá z potravín spomenutých vyššie,  môže byť príčinou vašich problémov, skúste ju postupne vyradiť z jedálnička. Snažte sa dávky konkrétnej potraviny znižovať po malých častiach až po úplné vynechanie. Ako vidíte, prežívaný stres a jedlo spolu môžu súvisieť. Pokiaľ neuvidíte výsledky hneď, nezúfajte. Niektoré zo zložiek sa z tela vylúčia až po 24 hodinách, alebo 5 dňoch a u niektorých uvidíte reálnu odozvu organizmu až po 2 týždňoch.

Pozrite si naše služby. Kontaktujte nás. Radi vám odpovieme.

 

Autor: Karolína Krutá

Zdroje: psychologytoday.com; ncbi.nlm.nih.gov

Zdroj tit. obr.: olivelantern.com 

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach