Moje najlepšie skúsenosti, ktoré mi pomohli zvládnuť extrémny stres.

Posttraumatická stresová porucha – zoznámte sa

Hovorí sa, čo vás nezabije, to vás posilní. Niekedy sa však môže stať, že aj keď vás TO nezabije, zostanú vo vás negatívne pocity, ktorých sa neviete tak ľahko zbaviť. Ale poďme pekne po poriadku. Pred 9 mesiacmi som sa zoznámila s posttraumatickou stresovou poruchou. Ako? Veľmi jednoducho. Keď sa objavia zdravotné problémy a stresuje vás viacero vecí v krátkom časovom horizonte, k stresovej poruche, sa dá aj postupne prepracovať. Definícia ale hovorí nasledovné:“ Posttraumatická stresová porucha (PTSP) = reakcia na závažný stres, ktorá vzniká ako reakcia na prežitú traumatickú udalosť (ťažká nehoda, vojna, znásilnenie, život ohrozujúca choroba, prepracovanie, atď). Postihnutý opakovane prežíva udalosť v myšlienkach, v snoch a vyhýba sa miestam a situáciám, v ktorých k udalostiam došlo. Človek býva podráždený, máva neodôvodnené návaly hnevu, problém s koncentráciou, so spánkom a trpí nadmernou úlakovou reaktivitou.“

ptsd

Posttraumatická stresová porucha so sebou prináša mnohé nepríjemnosti. (obr. awdnews.com)

Hovoriť, že sa vám to nikdy nemôže stať, sa neoplatí. Nikdy neviete, čo vám život pripraví a ako vy na situáciu zareagujete. Mne zareagovalo aj telo. Okrem zrýchleného dýchania, vysokého tlaku, som v takých to situáciach  pociťovala akoby oslabenie zozadu v krčnej chrbtici, tlak v hlave a svalové kŕče. Nejdem vám teraz do detailov rozpisovať, ako som sa cítila, koľko som premýšľala o tom, prečo sa TO stalo teraz a  práve mne. Dôležitejšie je vedieť, čo mi pomohlo.

Čo mi pomohlo

Dôležitou otázkou po diagnostike zostáva, ako z takejto situácie von? A práve v tomto by som vám rada „naservírovala“ odžité skúsenosti a rady, ktoré zabrali na mne.

1. ČAS JE NAJLEPŠÍ LEKÁR – v tomto prípade to platí na 120%. Ak už vám aj lekár naordinoval antidepresíva, je vhodné na dlhšiu dobu eliminovať všetky stimuly, ktoré vám vyvolávali stres, negatívne pocity a iné fyzické prejavy.

2. DOPRAJTE SI RELAX, KEDY SA LEN DÁ – pozitívne pocity, radosť, spokojnosť vám pomôžu upokojiť sa, naštartovať chuť do života, a tak sa vám v budúcnosti bude ľahšie prekonávať traumatická situácia. Veľmi účinné je KRESLENIE. Či už to budú mandaly, postavy alebo abstraktné veci, pomôžu vám na chvíľku vypnúť myseľ a priniesť radosť z kreativity.

3. CHOĎTE DO PRÍRODY – príroda je liečiteľ duše a mysle. Poskytuje mnoho liečiacich prostriedkov, ktoré si niekedy ani neuvedomujeme. Tak napríklad: zelená, relaxačná farba stromov, spev vtákov, vône, ktoré pôsobia na nervový systém ako aromaterapia, kvety a plody pre oko a žalúdok.

4. CVIČTE a KRÁČAJTE – endorfíny sú potrebné v bežnom živote a obzvlášť, keď trpíte posttraumatickým stresom. Cvičenie si vyberajte podľa vlastných preferencií s dôrazom na váš pocit z neho. Pamätajte – má prinášať radosť, uvoľnenie a zábavu. Dôležitá je aj hodinová prechádzka každý deň, ktorá vám aktivuje nielen telo, ale vďaka čerstvému vzduchu aj mozog.

5. POSTUPNE RIEŠTE SVOJU TRAUMU – zrelaxovaní a odhodlaní sa postavte proti veciam, ktoré vás dohnali do aktuálneho stavu. Snažte sa pozorovať seba samého v danej situácii. Ak ste zažili traumu, ktorá sa nedá uskutočniť, predstavujte si ju. Predstavujte si ju a zároveň sledujte, ako na ňu reaguje vaše telo, aké pocity máte a čo spôsobuje ten pocit voči vám a vášmu okoliu. Ideálne aj s pomocou odborníka.

6. ZMEŇTE SVOJE NÁVYKY, POSTOJE – teraz, keď už viete, ako na situáciu reagujete, pokúste sa prísť na to, čo vám pomôže váš negatívny pocit odohnať preč. Je veľmi veľa spôsobov, avšak najúčinejšie je, aby ste na to prišli práve vy sami a začali ho aplikovať. Zatiaľ neviete? Nevadí. Keď zauvažujete, určite naň prídete. Tak napríklad – máte nervy z každodenných kolón na diaľnici? Začnite si v aute spievať. Okrem toho, že zlepšíte svoj spev, zlepšíte tak aj dýchanie a neuberiete si na dobrej nálade.  O návykoch si môžete prečítať v našom špeciálnom seriály.

Možno si teraz niektorí z vás pomyslia, že tipy sú veľmi jednoduché. Moja odpoveď – no a? 🙂 Veď v jednoduchosti je krása. A ľudia s posttraumatickou poruchou, ktorú sprevádzajú aj úzkosti a depresie, myslia zložito. Tak prečo to aspoň nevyskúšať?

Poradenstvo v Inštitúte stresu.

 

Zdroje: Psychosomatická medicína pro každého,  MUDRr. Jan Miklánek

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach