Stres v práci zažíva každý (ak poznáte prácu bez stresu, napíšte nám:). Či už je zdrojom stresu zlý šéf, konflikty s kolegami alebo nepriaznivé podmienky na pracovisku, je mnoho vplyvov, ktoré nám zvyšujú pracovný stres. Kedy ale môžeme povedať, že dopadla posledná kvapka, ktorá rozleje pohár? Pripravte si papier, pero, poprípade kalkulačku a môžeme začať. Prinášame vám malý test, v ktorom si môžete určiť úroveň prežívania stresu v práci.

  1. Váš šéf je hlupák alebo tyran. Neexistuje nič stresujúcejšie, ako keď vás šéf ponižuje, a najmä ak to robí aj pred vašimi kolegami. Ak vás šéf neustále obťažuje, alebo tyranizuje, pripočítajte si 10 bodov. Pokiaľ sa s ním iba ťažko spolupracuje, napíšte si 5 bodov.
  1. Kolegovia vám sťažujú život. Ďalší veľký stresor v práci predstavujú interpersonálne konflikty s kolegami. Ak máte neustále problémy vychádzať s kolegami, dajte si 5 bodov. Ak máte kolegu, ktorý vás neustále obťažuje, osočuje, a nenechá vás na pokoji, taktiež si pripočítajte 5 bodov.
  2. Vaša práca je slepou uličkou. Nedostatok príležitostí pre pracovný postup a rozvoj je zabijakom pracovnej spokojnosti. Zamestnanie, ktoré nevyužíva vaše schopnosti a zručnosti môže ubíjať. Pripočítajte si 3 body, pokiaľ ste v práci v takejto situácii.
  1. Práci chýba zmysel. Ak v práci iba strácate čas a práca sama o sebe vám dáva malý alebo žiadny zmysel, môže to viesť k strate motivácie a k nárastu stresu. Ak pre vás zamestnanie vôbec nemá zmysel, pripočítajte si 2 body.
  1. Nikdy nie je dostatok času. Pokiaľ máte pocit, že prepínate z úlohy do úlohy a nepostačili by Vám dni, ani týždne na dokončenie všetkého, pripočítajte si 5 bodov. Ak pracujete pod stálym stresom a pristihli ste sa, že pracujete nadčasy aj napriek vašej vôli, pripočítajte si taktiež 5 bodov.práca stres
  2. Vaše zamestnanie si vyžaduje emocionálnu námahu. Emocionálna námaha je pojem, ktorý označuje pracovné správanie, pri ktorom je potrebné udržiavanie emócií na uzde a príjemné vystupovanie, sú to tzv. „služby s úsmevom“. Ak ste často v styku s nepríjemnými zákazníkmi, alebo nepríjemnými predajcami, pridajte si 5 bodov.
  1. Byrokracia ubíja. Zdanlivo nezmyselné pravidlá a predpisy, ktoré vám bránia pracovať efektívne sú taktiež zdrojom stresu. Ak sa nevyžívate v databazách, formulároch a tabuľkách, pripočítajte si 2 body. Pokiaľ vás byrokracia privádza k šialenstvu, dajte si plus 5 bodov.
  2. Nevyhovujúce pracovné podmienky. Nebezpečné a nepríjemné pracovné prostredie, nočné zmeny, to všetko je zdrojom stresu (mentálneho alebo aj teleseného). Ak pracujete v podobných podmienkach, pripočítajte si 5 bodov.

šéf kričí

  1. Pod drobnohľadom. Pokiaľ vám šéf ustavične pozerá cez plece a kritizuje každú vašu chybu, necítite sa v práci necítite komfortne. No ešte horšie je, pokiaľ vo vašej práci záleží iba na tom, koľko vyprodukujete, a nie na kvalite práce alebo služby, ktorú ste poskytli. Pripočítajte si 3 body pokiaľ sa neustále cítite pozorovaný a kritizovaný.

 

  1. Práca vám nedá spať. Prirátajte si 5 bodov, pokiaľ si prácu beriete domov a narúša vám spánok.

Doteraz sa test zaoberal skôr negatívnymi javmi. Práca ale, samozrejme, prináša aj pozitívne aspekty. Tie môžu zabrániť, alebo zmierniť následky pracovného stresu. Sú to:

1) Skutočný význam výsledkov. V prípade, že pociťujete, že vaša práca má skutočný zmysel, dbáte na to, aby boli veci dokončené , a máte pocit úspechu, odrátajte si 3 body.

2) Máte autonómiu. Pokiaľ si v zamestnaní môžete nastaviť vlastné ciele, tempo a zhodnocovať si výkony, odrátajte si 3 body.

3) Možnosť rozvoja. Ak vám zamestnávateľ poskytuje vzdelávanie a priestor pre zdokonaľovanie, tak  máte možnosť rozvíjať svoje schopnosti a byť cennejší a žiadanejší pre firmu. Pokiaľ v práci máte tieto možnosti, odpočítajte si 3 body.

4) Zmysluplné vzťahy s kolegami. Pokiaľ pracujete s ľuďmi, ktorí vás podporujú a môžete im dôverovať, odpočítajte si 3 body.

 

VYHODNOTENIE
Celkové skóre stresu:
práca na ramenách

10 bodov a menej – Vaša práca je relatívne bez stresu.

11-20 bodov – Priemerná úroveň stresu.

21-30- Mierny stres. Usilujte sa o odľahčenie.

31-40- Je čas podniknúť kroky pre zlepšenie veci.

41 a viac – Vysoká úroveň stresu. Potrebujete si premyslieť alternatívy, nastaviť ciele a podniknúť kroky k tomu, aby ste znížili hladinu svojho stresu.

 

Zdroj: psychologytoday.com
Zdroj obr.: wvtm13.com, protectus.co.uk,huffingtonpost.com

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach