Vaše spomienky, sú užitočnejšie ako si myslíte.

Je mnoho spôsobov, ako zvládať stres. Relaxácie, písanie, prechádzky, úprava stravy, či práca so svojimi návykmi.

V Inštitúte stresu vieme, že niekedy sa o zvládaní stresu ľahšie hovorí, ako sa to praktizuje. Spomínané činnosti proti stresu sú vysoko účinné, no vyžadujú si dosť času. A práve nedostatok času je častým dôvodom, prečo sa ľuďom nepodarí zmeniť ich prežívanie stresu.

No aj pre tých najviac zaneprázdnených je tu spôsob, ako vyrovnávať neprimeraný stres. Podľa novej štúdie z Rutgers University, všetko čo potrebujete sú šťastné spomienky.

Na čo myslíte pri strese?

Výskumníci (Delgado, Speer) sledovali celkovo 134 dobrovoľníkov. Požiadali ich, aby si namočili ruky do ľadovej vody, čo je stresujúci podnet. V tomto momente pridali do výskumu jednu premennú. Niektorým ľuďom povedali, aby si spomenuli na emočne neutrálnu situáciu – napríklad balenie batožiny. Iným povedali, aby si spomenuli na pozitívnu situáciu – napríklad nejaký zážitok z dovolenky.

zábava

Podstatné je spomenúť si občas na šťastné chvíle.   (obr. pixabay)

Výsledkom je zníženie stresu

Účastníci, ktorí si mali vyvolať pozitívne spomienky, sa po ľadovom kúpeli cítili lepšie. Dokonca v ich telách bol zaznamenaný nižší nárast kortizolu, hormónu, ktorý sa vyplavuje pri prežívaní stresu, ako u ľudí z druhej skupiny.

Ako fungujú šťastné spomienky

Výskumníci prišli na to, že vyvolanie šťastných spomienok sa prejavuje vo zvýšenej aktivite v prefrontálnych oblastiach mozgu. Tieto oblasti sú tiež aktívne, keď majú ľudia pod kontrolou svoju pozornosť a vyhodnocujú svoje emocionálne rozpoloženie. Toto všetko sú procesy, ktoré podľa výskumníkov pomáhajú ľuďom zvládať stres.

Takže, keď budete mať ťažký deň, budete sa v strese naháňať za termínmi, zastavte sa. Na pár sekúnd si spomeňte na niečo príjemné, čo ste zažili, na nejakú veselú spomienku. Určite vám to pozdvihne náladu a možno zistíte, ako ste vďační za tie prežité okamihy.

Toto sú výsledky zatiaľ iba jedného, no sľubného výskumu, ktorý poukázal na to, že spomienky nie sú iba akési naše zápisníky života, ale môžeme si z nich urobiť nástroje, vďaka ktorým budeme viac odolní voči stresu.

Prajem vám pekné leto, z ktorého vám zostane more spomienok. Aby ste mali z čoho čerpať šťastné spomienky po celý rok 🙂

 Máte problémy so stresom? Napíšte nám a vyberieme pre vás vhodnú formu pomoci.

 

Zdroj: voľne podľa journalthriveglobal.com, Neuroscientists found a 14 second life hack for handling stress

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach