Relaxačné techniky redukujú stres a pomáhajú prežívať kvalitnejší život. Spoznajte, na akom princípe funguje relaxácia, prečo je potrebná a kam človek smeruje, ak iba hromadí napätie bez toho, aby zažíval uvoľnenie tela a mysle. 

Pravidelne vypnúť v každodenných povinnostiach je nevyhnutným protipólom k množstvu stresových faktorov, ktorým neustále čelíme. Tak, ako sa polarita vyskytuje v prírode (leto-zima, bdelosť-spánok), tak je potrebné, aby sa stav stresu a napätia striedal so stavom relaxácie. Pokiaľ človek žije v strese bez uvoľňovania, je iba otázkou času, kedy ho to dovedie k telesnej a duševnej nepohode.

svetlo a tma

Napätie sa musí striedať s uvoľnením. Tak, ako sa tma strieda so svetlom.    (obr. druyoga.com)

Kde sa berie napätie?

V našom tele fungujú dva systémy autonómneho nervového systému – sympatikus a parasympatikus. Väčšina vnútorných orgánov je ovládaná oboma systémami, pričom vyvolávajú opačné účinky (napr. sympatikus srdečný tep zvyšuje, parasympatikus ho znižuje). Vo všeobecnosti sympatikus zvyšuje výkon organizmu. Uvádza telo do pohotovosti, pripravuje ho na výnimočnú námahu alebo z evolučného hľadiska človeka pripravil na „boj alebo útek“.

Počas dňa zdolávame množstvo úloh a výziev, na ktoré naše telo reaguje aktivitou sympatiku. Pri každej stresovej udalosti sa nás naše telo snaží pripraviť na zvládnutie tejto úlohy tak, že sa zmení dýchanie, prekrvenie svalov a do krvi sa vyplavia hormóny adrenalín a noradrenalín. Napätie, ktoré pociťujeme, nám má pomôcť zvládnuť situáciu. Sme pripravení na „boj alebo útek“. Pri modernom spôsobe života ale nemáme kam utiecť, ani reálne bojovať a využiť napätie, ktoré sa vytvorilo, preto sa nám hromadí v tele.

Odborník na duševnú hygienu, profesor Libor Míček vystihol podstatu napätia a potrebu uvoľnenia:  „Život človeka modernej doby je charakterizovaný zhonom, nepokojom a veľkým množstvom podnetov, ktoré je potrebné zvládať. U mnohých ľudí sa vytvára zvýšené napätie svalov. Situácia, ktorá napätie spôsobila, už dávno pominula, ale napätie stále trvá. Má tendenciu hromadiť sa, pokiaľ nie je neutralizovaná relaxáciou, svalovým uvoľnením.“

rovnováha práca a relax

Je potrebná rovnováha medzi prácou a relaxom. (obr. druyoga.com)

Uvoľnenie svalov

Medzi najjednoduchšie (a najefektívnejšie) cesty k uvoľneniu patrí svalová relaxácia. Funguje na princípe napínania a uvoľňovania svalov. Princíp si môžete vyskúšať hneď teraz. Zatnite päste na obidvoch rukách, nechajte ich pár sekúnd takto stiahnuté a potom uvoľnite. Môžete pracovať s partiami po celom tele. Túto jednoduchú techniku môžete robiť kdekoľvek – v autobuse, v kancelárii, pri čakaní na stretnutie. A vždy bez toho, aby si to niekto všimol.

Svalová relaxácia – rýchla a efektívna cesta k uvoľneniu. Príďte sa ju k nám naučiť. Kontakt.

Čo môžete pre uvoľnenie nazbieraného napätia urobiť hneď?

Pravdepodobne teraz sedíte za počítačom, alebo máte hlavu sklonenú nad mobilom. Odpovedzte si na nasledujúce otázky:

  • V akej polohe je moje telo?
  • Mám skrčené ramená?
  • Mám monitor blízko očí?
  • Cítim v niektorej časti napätie a nepohodlie?
  • Dýcha sa mi ľahko a prirodzene?
poloha tela

Počas dňa si spomeňte na svoje telo, v akej je polohe?   (obr. jemmafmassage.com)

Možno ste sa pri týchto otázkach automaticky vyrovnali, hlbšie ste sa nadýchli, zmenili polohu. Je skvelé, ak si počas dňa spomeniete na svoje telo a doprajete mu trochu uvoľnenia. Stačí 5-10 minút a budete prekvapení, aký efekt má aj takto krátky relax na vašu energiu.

Praktizovanie relaxačných techník vám pomôže redukovať tieto sprievodné javy stresu:

  • Spomalenie tepu srdca
  • Zníženie krvného tlaku
  • Upokojenie dýchania
  • Redukcia aktivity stresových hormónov
  • Redukcia napätia a chronických bolestí
  • Zlepšenie koncentrácie a nálady
  • Zníženie únavy, hnevu a frustrácie
  • Posilnenie dôvery k riešeniu problémov

Relax nie je rozmar a odmena, ktorú by si mal človek dopriať, keď mu vyjde čas. Je to nevyhnutný predpoklad zdravého života. Cieľom relaxácie (či už pár minútovej alebo hodinovej), je vymaniť sa z každodenných starostí a byť v kontakte so svojím ja. Relaxácia nemusí byť iba o vonných tyčinkách a rituáloch. Je to proces, ktorý telu pomáha zvládať stres a stresom podmienené poruchy a ochorenia. Vedie tak k pokojnejšej mysli a zdravšiemu telu.

Jednoducho povedané, i keď v praxi to nie je jednoduché, sa dá celé tajomstvo duševnej pohodyantistresovej stratégie opísať slovami: pozitívne myslenie, humor, manažovanie času, cvičenie, vyvážená strava, dostatok spánku, podporujúca rodina a priatelia.

Prihláste sa na nácvik relaxačných techník v Inštitúte stresu.

 

Zdroje: mayoclinic.org; Sestra a stres, Příručka pro duševní pohodu,  Jaro Křivohlavý, Grada 2010.

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach