Čo všetko vás v práci môže stresovať? Zažívate aj pozitívne chvíle, ktoré vám pomáhajú zvládať pracovný stres? Otestujte sa.

Pracovný stres zažívame, či už je zdrojom stresu zlý šéf, konflikty s kolegami alebo nepriaznivé podmienky na pracovisku. Je mnoho vplyvov, ktoré nám zvyšujú pracovný stres. Kedy ale môžeme povedať, že dopadla posledná kvapka, ktorá rozleje pohár?

Pripravte si papier, pero a môžeme začať. Prinášame vám malý test, ktorý vám odhalí úroveň stresu, ktorú zažívate v práci.

Postup

V nasledujúcej tabuľke nájdete popis udalostí, ktoré sú častým zdrojom stresu v práci. Podľa posledného stĺpca si pripočítajte stanovený počet bodov. Ak danú situáciu v práci neprežívate, nedávate si žiadny bod.

STRESORY V PRÁCI POPIS POČET BODOV
 1. Ponižuje Vás šéf Nie je nič stresujúcejšie ako keď Vás šéf ponižuje, a najmä ak to robí aj pred vašimi kolegami.  + 10
 2. Kolegovia Vám sťažujú život Veľkým stresorom v práci sú medziľudské vzťahy. Máte kolegov, s ktorými ťažko vychádzate?  + 5
 3. Jeden „špeciálny“ kolega Ak máte kolegu, ktorý Vás neustále obťažuje, osočuje, a nenechá Vás na pokoji, taktiež si pripočítajte 5 bodov.  + 5
 4. Vaša práca je slepou uličkou Zamestnanie, ktoré nevyužíva Vaše schopnosti a zručnosti môže ubíjať. Nemáte možnosti pre rast?  + 3
 5. Spánok Nosíte si prácu v hlave natoľko, že vám to narúša spánok?  + 5
 6. Nedostatok času Prepínate z úlohy do úlohy a nestačili by vám dni, ani týždne na dokončenie všetkého?  + 6
 7. Tlak a nadčasy Ak kvôli nedostatku času pracujete nadčasy proti Vašej vôli, pripočítajte si ďalších 5 bodov.  + 5
 8. Emocionálna námaha Emocionálna námaha označuje správanie, pri ktorom je potrebné udržať emócie na uzde a zostať príjemný. Sú to tzv. „služby s úsmevom“. Ste v práci často v styku s nepríjemnými ľuďmi a musíte si zachovať príjemné vystupovanie?  + 5
 9. Byrokracia ubíja  Zdanlivo nezmyselné pravidlá a predpisy, ktoré Vám bránia pracovať efektívne sú taktiež zdrojom stresu. Ak Vás byrokracia obťažuje pripočítajte si 2 body, ak Vás privádza k „šialenstvu“, je to za 5 bodov.   +2/+5
 10. Nevyhovujúce prostredie Nebezpečné a nepríjemné pracovné prostredie, nočné zmeny, to všetko je zdrojom stresu (mentálneho alebo aj telesného).   + 5

Pracovný stres pomáhajú zvládať…

Doteraz sme sa zaoberali skôr negatívnymi javmi. V práci zvyčajne zažívame aj pozitívne chvíle, ktoré nám pomáhajú zvládať stres. Ku každej položke je krátky popis. Keďže tieto faktory nám pomáhajú znižovať stres, body majú znamienko mínus. Ak danú situáciu v práci prežívate, body si odpočítavajte od výsledkov z prvej tabuľky.

ANTISTRESORY V PRÁCI POPIS POČET BODOV
 11. Zmysluplnosť
Vaša práca má pre Vás skutočný zmysel, máte pocit úspechu?   – 3
 12. Rozvoj schopností a vzdelávanie
Práca Vám poskytuje vzdelávanie a priestor pre zdokonaľovanie. Máte možnosť rozvíjať svoje schopnosti a byť cennejší a žiadanejší pre firmu?   – 3
 13. Máte autonómiu
Môžete si nastaviť vlastné ciele, tempo, zhodnotiť svoj výkon a môžete prinášať nové nápady?   – 3
 14. Zmysluplné vzťahy s kolegami Máte skvelých kolegov, o ktorých sa môžete oprieť? Pracujete s ľuďmi, ktorí vás podporujú a môžete im dôverovať?   – 3

 

VYHODNOTENIE

10 bodov a menej – Vaša práca je relatívne bez stresu.
11-20 bodov – Priemerná úroveň stresu.

Ak si chcete prečítať zaujímavosti o strese, mohli by sa Vám páčiť tieto naše články:

„Systém odmeny“ v mozgu prináša šťastie a slasť

7 faktov o Inštitúte stresu na prelome rokov 2015 a 2016

Úplne iný pohľad na stres

 

21-30 bodov – Mierny stres. Usilujte sa o odľahčenie.
31-40 bodov – Je čas podniknúť kroky pre zlepšenie veci.

Váš pracovný stres je na úrovni, kedy je potrebné s ním pracovať. Prínosné pre Vás budú napríklad tieto články:

Napätie a uvoľnenie – obe sú v živote dôležité. 

Relaxácia ako spôsob samoliečby. 

 

41 bodov a viac – Vysoká úroveň stresu. Potrebujete si premyslieť alternatívy, nastaviť ciele a podniknúť kroky k tomu, aby ste znížili hladinu svojho stresu.

Ak máte pocit, že pri zvládaní stresu by ste chceli pomocnú ruku, pozrite si naše SLUŽBY, alebo NÁS PRIAMO KONTAKTUJTE.

 

Zdroj: voľne podľa psychologytoday.com
Zdroj titul. obr: bigstock.com


Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach