Zistite, ktoré sú 2 najčastejšie spôsoby, ako môžete použiť afirmácie. Sú flexibilné a účinné aj v stresových situáciách.

Žiaľ, ako mnoho užitočných nástrojov, aj afirmácie sa sprofanovali. Niekedy si pod nimi prestavujeme premotivovaných ľudí, ktorí nepripúšťajú neúspech. Alebo „slniečkových“ ľudí, ktorí vytesnili, že k životu patria aj ťažké a nepríjemné veci. Ale ak sa človek naučí pracovať s touto technikou správne a v primeranej miere, v skutočnosti ide o jednu z účinných techník na zvládanie stresu a úzkostí.

Stresová reakcia sa odzrkadľuje na našich fyziologických prejavoch, správaní, pocitoch či v našich myšlienkach a presvedčeniach. Práve na tie sa dnes zameriame a to prostredníctvom seba-afirmácií (seba-hodnotenia či seba-uistenia). Tie vám totiž pomôžu eliminovať stres a lepšie zvládať záťažové situácie.

Predstavte si, že stojíte pred veľkými dverami, za ktorými sa ukrýva váš strašiak. Šéfova kancelária, skúšajúci profesor, konferenčná miestnosť, kde máte prezentovať nový projekt, blízka osoba, s ktorou vás čaká nepríjemný rozhovor či personalista na pracovnom pohovore. Potia sa vám dlane, máte nervózny žalúdok a silný pocit úzkosti. Zaklopanie na dvere sa približuje, strach stúpa a myseľ vám vôbec nepomáha. Hovoríte si: “Nezvládnem to.” “Strápnim sa, nemám na to.” “Bude to pohroma.” “Čo tu vôbec robím?” “Toto bol zlý nápad.” STOP. Počkajte. Poďme sa na to pozrieť z iného uhla pohľadu.

Automatické myšlienky

To, čo sme opísali vyššie, sú automatické myšlienky. A je prirodzené, že v záťažovej situácii prídu a dožadujú sa pozornosti. Môžete ich ale zmeniť. Dokonca ich môžete zmeniť na myšlienky, ktoré vám pomôžu upokojiť sa. To, akým spôsobom zmýšľame o sebe a o výsledku, totiž súvisí s tým, ako v konečnom dôsledku situáciu zvládneme.

Úloha kladných seba-afirmácií

Seba-afirmácie sú kladné tvrdenia a hodnotenia o sebe. Sú flexibilné a účinné aj v stresových situáciách. Kladné seba-afirmácie vám môžu pomôcť týmito spôsobmi:

  • pripomenú, aké sú naše hodnoty a čomu skutočne veríme
  • pomôžu prekonať emocionálne vypätie a nepokoj
  • posilniť vaše presvedčenie o tom, že máte silu to dokázať
  • zvládnete životné výzvy
  • máte schopnosť na to stať sa človekom, akým chcete byť
  • máte situácie pevne vo svojich rukách
  • vaša myseľ je v rovnováhe

Vedci zistili, že použitie týchto kladných afirmácií má potenciál znížiť hladinu stresu, či dokonca u ľudí zachovať pôvodnú hladinu, ako keby stresovému faktoru ani neboli vystavení. Zaujímavé je, že najväčší efekt mali kladné seba-hodnotenia na ľudí, ktorí sa negatívneho výsledku obávali najviac. Tiež na tých, ktorí sú psychicky najzraniteľnejší. Hladina stresových hormónov sa znížila, odhad výsledku danej situácie bol pozitívnejší. Navyše, zlepšila sa schopnosť riešenia problémov a tiež kreativita, ktoré sú veľkým stresom, či už akútnym alebo chronickým, narušené.

Ako použiť kladné seba-afirmácie

Ako to funguje? Ako už bolo spomenuté, afirmácie sú flexibilné. Môžete si ich prispôsobiť podľa toho, v akej situácii sa momentálne nachádzate a s akým cieľom ich používate. Tu sú 2 najpoužívanejšie spôsoby, ako začať:

  1. Písanie hodnôt
    Zamyslite sa nad tým, aká hodnota je pre vás v živote najdôležitejšia, prečo je pre vás dôležitá a kedy vo vašom živote bola táto hodnota pre vás obzvlášť podstatná. Všetko to spíšte, to vám pomôže afirmáciu posilniť. Nasledovne si, ideálne nahlas, povedzte: “Záleží mi na tejto hodnote.” Spravte to ešte s 1 alebo 2 hodnotami, ktoré sú pre vás v poradí ďalšie najdôležitejšie. Písanie o svojich kľúčových hodnotách sa považuje za jeden z najefektívnejších spôsobov.
  2. Kladné tvrdenia
    Ďalším spôsobom je vyslovovanie afirmácií, ideálne nahlas, ešte lepšie pred zrkadlom a opakovane. Môžu sa zas týkať vašich hodnôt (z 1.cvičenia), vašich schopností (napr.: “Som strojcom svojho úspechu. Mám úžasnú myseľ, pokoj v duši, som dobrý človek a mám všetky schopnosti na to aby som dosiahla…doplňte. Verím si a mám sa rád/rada.), momentálnej situácie (napr.: “Cítim sa pokojný/á a silný/á. Dnešný deň som odvážny/a. Som múdry/a a mám všetky vedomosti na to, aby som zvládla…doplňte. Môj úspech je zaručený. Čokoľvek sa stane, budem v poriadku.”). Formulujete vety tieto ušité na seba a formulujte ich v pozitívnom znení (tzn. “Môžem…” namiesto “Nemôžem…”, “Som…” namiesto “Nie som…” atď.). Najpodstatnejšie je, aby ste tomu postupne uverili.
afirmácie

Zamyslite sa nad svojimi hodnotami.

Nabudúce, keď budete stáť pre výzvou, nahraďte negatívne automatické myšlienky týmito pozitívnymi afirmáciami. Upokojíte sa a preladíte sa na očakávanie dobrého výsledku. Nebojte sa o sebe myslieť pozitívne a použiť afirmácie nielen pred stresovou situáciou, no aj pri akýchkoľvek sférach života a osobného rozvoja, ktoré by ste chceli zmeniť, zlepšiť či posilniť. Zaveďte si napríklad ranný rituál, kde si vyhradíte pár minút na to, aby ste pozitívne odštartovali úspešný deň. Držíme palce.

Pridajte sa k nám na Facebooku. Pozitívne myslenie na každý deň. Je nás už vyše 45 000.

Zdroje: researchgate.com, huffingtonpost.com, ebsco.com
Zdroje obrázkov: wordpress.com, inspiyr.com

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach