Poznáte to, zrazu začnete byť pod stresom aj v úplne bežných životných situáciách. To, čo ste kedysi mali pod kontrolou, vám teraz spôsobuje napätie a úzkosť. 

A vy cítite, že stres vám prerastá cez hlavu. Hľadáte riešenia stresu? Bohužiaľ, nie je žiadne rýchle riešenie, žiadna zázračná pilulka. Je len tvrdá práca na sebe. Ako na to? Skúste koučovací prístup a nájdite vlastnú cestu, ako stres zvládnuť.

VLASTNÉ MOŽNOSTI RIEŠENIA STRESU

Ponúkam Vám prvý článok zo seriálu článkov, v ktorých formou pracovných zadaní budeme spoločne pracovať na vašom strese. Ak máte hlbší záujem  riešiť situácie späté so stresom, odporúčam vám na otázky, ktoré v článkoch položím, odpovedať úprimne a  obsiahlo. Predstavte si, že sedím vedľa vás.  Taktiež je užitočné vyskúšať si zadané úlohy v reálnom živote.

Prečo práve koučing? Koučing svojimi nástrojmi pomáha ľuďom pozerať sa na problémy z iného uhla pohľadu. Prostredníctvom tohto prístupu dokážeme nachádzať vlastné možnosti riešenia problémov, ktoré nás trápia. A o to nám ide. Nájsť vlastnú cestu, ako stres zvládnuť.

koucing

 

STRES AKO DÔSLEDOK, NIE AKO PRÍČINA

Stres je obranná reakcia organizmu, pri ktorej sa naše telo mobilizuje v prípade ohrozenia. Na tom, že zažívame stres nie je nič zlé, je to dokonca v istých situáciách potrebné a užitočné. Problém nastáva, ak sme stresu vystavení dlhodobo a ak ako ohrozenie vnímame veci a udalosti, ktoré pre nás v optimálnom stave nie sú. Zrazu začneme stresovo vnímať svojho šéfa, cestu autom, uzávierky v práci, čokoľvek. Toto všetko sa deje v našej hlave. Stresové myšlienky si vytvárame sami. A podľa toho, ako často a  intenzívne stres kŕmime, podľa toho rastie jeho moc nad nami.

Skúsme sa zamyslieť:

  • Čím svoj stres kŕmime? Čo mu chutí najviac? Strach? Obavy z neúspechu? Pocit, že musíme byť úspešní?
  • Aké myšlienky ho vytvorili a aké myšlienky ho živia do dnešných dní? Čo bolo na úplnom začiatku, keď sme stres pocítili prvýkrát? Čo bolo ďalej, na základe akých myšlienok sa stres stupňoval a stupňuje dodnes?

Pomocou týchto otázok sa dozvieme, čo stojí za naším stresom. Čo bolo spúšťačom a čo udržuje náš stres stále nažive. Ak to budeme vedieť, dokážeme s tým pracovať. Vieme k tomu zaujať stanovisko, možno celkom odlišné ako doteraz.

koucing2

Dôležité je uvedomiť si, že máme právo správať sa tak, ako sa správame. Máme právo byť pod stresom. Niečo nás možno v minulosti zranilo, niečoho sa bojíme. Čokoľvek to je, skúsme to akceptovať. Prestaňme proti stresu bojovať. Prijmime realitu takú, aká je. Lebo stres sa rád živí ďalším stresom. Nepodporujme ho ďalšími stresovými myšlienkami.

ČO CHCEM MAŤ NAMIESTO STRESU?

Myšlienky a presvedčenia, ktoré sme si stresom vytvorili, sú našou súčasťou, ale nie sme to my. Skúsme sa od nich oddeliť, odstúpiť bokom a bez posudzovania ich zobrať na vedomie. Tieto myšlienky nám strpčujú život a aj keď sa ich nedokážeme zbaviť, môžeme ich skúsiť postupne vymieňať za iné.

Zamyslime sa:

  • Aké myšlienky by sme chceli mať v situáciách, v ktorých nad nami aktuálne prevláda stres? Nad čím budeme uvažovať, keď naša myseľ nebude ovplyvnená stresom?
  • Čo chceme mať namiesto stresu, ktorý teraz zažívame? Čo bude, keď nebude stres? Čo namiesto neho budeme mať?
  • Akí chceme byť, keď nebudeme v strese? Možno pokojní, sebavedomí, akí ešte?
  • Ako nás budú vnímať ostatní? Čo si na nás všimnú ostatní, keď už nebudeme pod stresom? Všimne si to niekto?

Toto sú dôležité otázky. Pomocou nich zistíme, čo v nás namiesto stresu má byť. Kým sme, keď nie sme pod stresom. Nad čím vtedy rozmýšľame. Na čo sa sústredíme. Ako vnímame okolie, seba, keď sme v pohode. Ako sa cítime a ako reaguje naše telo, keď sa cítime dobre a uvoľnení.

Navyše zistíme, ako nás vnímajú ostatní. Aj na tom záleží. Naša zmena bude viditeľná aj pre iných.

Z odpovedí zároveň získame cieľ. Takíto chceme byť. A toto chceme namiesto stresu mať. Už vieme za čím ideme, o čo sa usilujeme. Bez cieľa sme sa nechali len tak unášať stresom. Ale teraz máme cieľ a môžeme pracovať na ceste, ktorá nás k cieľu privedie. Nájdite svoje riešenia stresu.

riešenia stresu

 

V ďalšom článku si ukážeme, prečo je užitočné byť sám pre seba pozorovateľom a ako sa priblížiť k cieľu, ktorý sme si stanovili.

Držím Vám palce pri práci so sebou!

 

Zdroj obr.: profissionaisti.com, brightlifecoaching.com, banninkcoaching.nl, wgaconsulting.com

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach