Čítanie je najlepší spôsob ako odbúrať stres. Už 6 minút čítania dokáže znížiť stres o dve tretiny. Ak milujete čítanie, výsledky tohto výskumu vás potešia. 

Výskum (University of Sussex, 2009) priniesol zistenie, že čítanie redukuje stres efektívnejšie ako iné spôsoby relaxu. Ako je napr. počúvanie hudby, prechádzka, čajové rituály, či hranie videohier.

Priebeh výskumu

Výskumníci najprv u dobrovoľníkoch otestovali ich úroveň stresu a srdečnú činnosť v rôznych testoch a situáciách. Následne boli dobrovoľníci sledovaní počas bežných metód relaxácie (čítanie, prechádzanie, atď.)

Stačilo, aby účastníci výskumu v tichu čítali 6 minút, a výsledkom bolo, že sa upokojila ich srdečná činnosť a povolilo napätie vo svaloch.  V konečnom dôsledku, bol ich stres nižší ako pred začiatkom experimentu. Toto je obzvlášť zaujímavý výsledok, ak sa zamyslíme, že každý občas hľadáme úniku zo stresu. Práve čítanie nám ponúka rýchle, jednoduché, relatívne lacné a krásne riešenie.

Proces čítania je viac ako iba rozptýlenie mysle. Je to aktívne zapojenie predstavivosti.  Napísané slová stimulujú vašu kreativitu a umožňujú vám vstúpiť do zmeneného stavu vedomia.

čítanie 6 minút

Už 6 minút čítanie môže zredukovať stres o vyše 60%, znížiť  tep, uvoľniť napätie vo svaloch a zmeniť stav mysle. 

Čítanie a iné spôsoby relaxácie

„Čítanie fungovalo najlepšie, zredukovalo stres o 68%,“ vyjadril sa neuropsychológ Dr. David Lewis. Počúvanie hudby zredukovalo stres o 61%, pitie čaju o 54%, prechádzka o 42%, hranie videohier o 21%. Je potrebné poznamenať, že hranie hier znížilo účastníkom stres o 21% oproti ich najvyššie nameranej úrovni. No ich srdečná činnosť zostala po dohratí hry rovnaká ako na začiatku. Dr. Lewis, dodáva: „Stratenie sa v knihe je najväčší relax.“ 

čítanie a iné

Čítanie redukuje stres o 68%, počúvanie hudby o 61%, pitie čaju o 54%, prechádzka o 42%, hranie videohier o 21%.

Ako je to možné?

Autori výskumu predpokladajú, že pri čítaní je myseľ naplno koncentrovaná. Toto zahĺbenie sa do literárneho sveta uvoľňuje napätie vo svaloch a srdci.

Prečítajte si, prečo stres súvisí práve so srdcom: Ako HRaVo meriame stres

Čo prinesie čítanie vám a čo vášmu okoliu

Autori výskumu ďalej konštatujú, že naozaj nezáleží na tom, akú knihu človek číta. Prostredníctvom strhujúcej knihy, v ktorej zabudnete na okolitý svet aj seba, uniknete od každodenných obáv a stresov, a strávite chvíle objavovaním autorovej fantázie.

Čítanie má takisto pozitívny vplyv na vaše zdravie. Ukázalo sa, že ľudia, ktorí milujú knihy, majú zdravšie telo aj myseľ. Dokonca čitatelia sa častejšie zapájajú do dobrovoľníckych aktivít a sponzorstva.

čítanie 1

V priemere majú čitatelia lepšie fyzické aj psychické zdravie, a sú viac empatickí.

 

čítanie a ostatní

Čitatelia častejšie pomáhajú v neziskovom sektore.

Čítanie sa síce vo výskume ukázalo efektívnejšie na zvládanie stresu ako počúvanie hudby či prechádzka. No aj tieto zostávajú krásnymi možnosťami pri zvládaní stresu. O hudbe sme písali napríklad v článku: Top spôsoby ako odbúrať stres. Prechádzke sme venovali článok: Únava a stres? Toto s vami urobí prechádzka.

Ja osobne milujem knihy. Aj vy? Napíšte mi pre inšpiráciu do komentáru najobľúbenejšiu knižku Vášho života. Moja je Čajka Jonathan Livingston od Richarda Bacha.

 

Autor: Martina Kováčová
Preklad infografiky: Patrícia Faglicová

Zdroj: telegraph.co.uk; ebookfriendly.com
Zdroj titul. obr: facebook Pozitívne myslenie na každý deň

 

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach