Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako je možné, že niektorí ľudia zvládajú stres lepšie ako druhí?

Návyky

Ako to, že vysoko postavení manažéri alebo politici diskutujúci o osudoch krajín napr. pri vojnových konfliktoch zvládajú svoje pozície? A my, „bežní ľudia“, často dávame výpovede v práci, pretože je príliš stresujúca? Ako to, že oni dokážu niesť riziko, obrovskú zodpovednosť za životy miliónov ľudí, tlak médií, osočovanie, súdenie druhými? Je to ich genetikou, osobnosťou? Alebo za touto zázračnou schopnosťou zvládať stres stojí aj niečo iné?

Ako a prečo sa formujú návyky

Keď sa narodí dieťa, je ako nepopísaná doska. Ako rastie, v rôznych situáciách zisťuje, že isté správanie mu prináša odmenu, po ktorej túži a preto ho opakuje. O nejaký čas sa v podobných situáciách správa rovnako už úplne automaticky. Vybudovalo si návyk. Ako rastie, učí sa nové veci, prichádzajú ďalšie situácie a návykov pribúda – učí sa chodiť, obliecť, ísť na WC, najesť sa, prioritizovať a rozhodovať sa. Najprv to ide ťažko, avšak keď nachádza spôsoby, ktoré vedú k želanej odmene, postupne sa automatizujú. Automatizujú sa myšlienky, ktoré prichádzajú v rôznych situáciách, na ne automaticky naväzujú určité pocity a správanie nimi vyvolané.

Keď sme dospelí, náš život a životný štýl je z podstatnej časti, ak nie z väčšiny, tvorený práve návykmi. Návyky nám pomáhajú uvoľniť mozgovú kapacitu na riešenie nových situácií a automatizovať rutinné úlohy. Ráno vôbec nemusíme rozmýšľať, čo urobiť, aby sme sa dostali do práce. Vieme, že je potrebná ranná hygiena, obliecť sa, najesť, obuť a vyjsť z dverí.

Avšak robia to takto aj ľudia, ktorí výborne zvládajú stresové situácie? Sú ich návyky iné ako návyky ľudí, ktorí majú celé dni studený kameň v žalúdku? Ako vyzerá ich deň? Existujú návyky, ktoré pomáhajú odbúrať a lepšie zvládať stres a naopak návyky, ktoré prispievajú k našej vysokej reaktívnosti na záťaž? Ako zanechať škodlivé, neproduktívne návyky a osvojiť si návyky zdravé, umožňujúce zvýšiť našu kapacitu zvládať stres? Týmito a podobnými otázkami sa budeme zaoberať v tomto seriáli o anti-stres návykoch.

Niekoľko zaujímavostí o návykoch

  • silné a účinné. Vojakom pomáhajú na povel zaspať, vykonať rozkaz napriek strachu, športovcom podávať výkony a vyhrávať. Prečo sa nacvičujú rôzne bojové alebo športové situácie počas tréningov a výcviku?
  • Sú naša železná košeľa. Ťažko sa vybudujú a možno ešte ťažšie sa ich odnaučiť. Najmä ak sú škodlivé.
  • Paradoxne, sú aj veľmi krehké. Ak je narušená akákoľvek zložka zo vzorca “podnet -> návykové správanie -> odmena, a to všetko za predpokladu, že po odmene túžim”, návyk stroskotáva. O budovaní nových a odnaučení sa škodlivých návykov bude jeden z nasledovných článkov v tomto seriály.
Navyky

Návyky nám pomáhajú automatizovať činnosti, ísť v zabehnutých koľajách. (obr. nytimes.com)

  • Návyky nie sú len naše myšlienkové, emocionálne a behaviorálne vzorce, ale aj správanie sa v rámci organizácie – procesy a procedúry.
  • Stephen Covey vo svojej knihe 7 Návykov Skutočne efektívnych ľudí píše, že návyky tvoria náš charakter a charakter určuje našu “destiny”, teda to, čo bude s naším životom. Ak teda chceme zmeniť svoj život, návyky sú jednou z prvých vecí, ktorými je vhodné sa zaoberať. Sú súčasťou toho, kto sme.
  • Nie sú závislé od pamäti. Ľudia, ktorí stratili pamäť si uchovávajú svoje návyky, rovnako ako ľudia, ktorí majú poškodené centrum pamäti v mozgu a nie sú schopní si zapamätať nič nové, si dokážu utvoriť nový návyk. Centrum, kde sa návyky uchovávajú a prebiehajú v mozgu sú bazálné gangliá.
  • Trvá rôzne dlho, kým sa návyk vybuduje, tzn., kým činnosť už nemusíme robiť vedome, ale deje sa automaticky a my sa možeme venovať niečomu inému – ako napríklad rozhovoru popri šoférovaní. Niektoré zdroje tvrdia, že 21x po sebe, iné používajú vyššie čísla ako 66x, resp. 66 dní každý deň zopakovať činnosť v tom istom čase.
  • V každom prípade platí, že vybudovať si návyk vyžaduje trpezlivosť, silnú vôľu a seba-uvedomenie.

Témy o produktívych návykoch pre manažment stresu

Prejdeme spolu nasledovnými témami:

  • Nezdravé spôsoby manažovania stresu
  • Ako si vybudovať zdravé anti-stresové návyky?

Medzi produktívne behaviorálne návyky patria:

  • Pravidelné cvičenie
  • Trávenie času s priateľmi a rodinou
  • Vyhýbanie sa zbytočnému stresu
  • Všímavosť (mindfulness)
  • Praktizovanie vďačnosti
  • Písanie
  • Čítanie
  • Počúvanie hudby
  • GTD – systém bezstresovej produktivity
  • Oddych a hra
  • Dostatočný spánok
  • Kreatívne hobby
  • Sauna/masáž

Medzi produktívne kognitívne návyky patria:

  • Prijatie a otvorenosť voči nepríjemným pocitom
  • Priať veci, ktoré nedokážeme zmeniť
  • Súcit so sebou aj s druhými ako protiliek na prehnanú seba kritiku a kritiku druhých

V nasledujúcom článku vám predstavíme niekoľko škodlivých a na zvládanie stresu neúčinných návykov, ktorými si ľudia snažia pomôcť v stresových situáciach alebo obdobiach.

Súhrn

Našu schopnosť zvládať stres neovplyvňujú len zdedené predispozície, ale aj naše návyky, z ktorých väčšinou pozostáva náš deň. Návyky nám pomáhajú automatizovať rutinné úlohy, aby sme mali kapacitu venovať pozornosť novým a komplexným výzvam. Medzi návyky patrí nielen to, čo robíme, ale aj automatické myšlienky a emocionálne reakcie. Jednou z ciest ako zmierniť dopad stresu na náš život je vybudovanie si účinných a zdravých návykov v oblasti správania a prežívania ako napr. fyzické cvičenie alebo postoj súcitu so sebou samými.

Nenechajte si ujsť ďalší článok zo seriálu „Návyky“. Prihláste sa na odber našich ISTRES novín. (posielame 1x mesačne)

Autor publikuje aj na: andrejkamensky.wordpress.com

Zdroje: Charles Duhigg, Sila zvyku – Prečo robíme, čo robíme a ako sa zmeniť; Kelly McGonnigal, Willpower Instinc (How self-control works, why it matters and what you can do to get more of it); Stephen Covey, 7 Návykov Skutočne efektívnych ľudí; helpguide.org; sciencedaily.com

Zdroj tit. obr.: healthland.time.com

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach