V októbri je Svetový deň duševného zdravia. Viete, čo to znamená? Nie, duševné zdravie neznamená iba absenciu nejakého psychického ochorenia. Je za tým oveľa viac.

Duševné zdravie

Podľa WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) duševné zdravie znamená, dobrý postoj k sebe samému. Pod tým máme na mysli nenechať sa premôcť vlastnými emóciami, ako je strach, hnev, žiarlivosť, pocit viny alebo starosti. Schopnosť povzniesť sa nad životné neúspechy, mať tolerantný postoj k sebe aj k iným. Áno, je zložitejšie žiť podľa týchto zásad v praxi. Košč (2003) upozorňuje, že nám v tom väčšinou zabraňuje stres a záťaž, ktoré zažívame.

ako na stres

Stres môže zabíjať (obr. cibracoaching.com)

Stres a obavy vládcami našich dní

Podľa výskumu uskutočneným Liberty Mutual Insurance prežíva až 38% ľudí každodenné obavy. Starosti a s nimi úzko spojená zlosť, živia stresovú reakciu a tým bránia našej schopnosti fungovania doma aj v práci.

Keď niekoho počujeme povedať „ moja práca ma zabíja“, nemusí to byť úplná hlúposť.  Príliš veľa ťažkostí, nám môže vážne ohroziť zdravie a dokonca mať aj smrteľné následky! Našťastie si dokážeme vytvoriť odolnosť voči stresovým udalostiam a toxickej reakcii, ktorú vyvoláva. Prečítajte si, ako riešiť ťažkosti, ktoré nám môžu ohroziť naše duševné zdravie.

1. Neviete spávať

Biedny spánok spôsobuje zlé emocionálne fungovanie a to vedie  k väčšiemu stresu. A čo spôsobuje väčší stres? Predsa horší spánok. Áno, ide o bludný kruh.

Riešenie:

Prerušte kruh tým, že si predĺžite čas v posteli o hodinu. Zmeňte predspánkový čas na bezpečné útočisko, kde nemajú dosah denné stresory. Namiesto toho aby ste pred zavretím očí pozerali na displej, odstráňte zo svojho okolia digitálne prístroje a buďte v tichu. Cítite sa vinne? Pripomeňte si, že poriadny odpočinok je základom pre správne fungovanie, takže budete aj jednoduchšie zvládať riešenia životných problémov. Doprajte si vypnúť. Uvidíte, že sa vám  toto rozhodnutie rýchlo odvďačí. Spánok je predsa nepostrádateľný.

2. Neporozumenie?

Ste v práci a cítite sa mrzuto. Je lákavé očakávať, že vám vaši kolegovia vedia čítať myšlienky a vycítia vašu náladu. No nie je to tak. Vlastne si takto sami vytvárate prostredie na sklamanie. Psychológovia tento jav nazývajú „pasca čítania myšlienok“. Je za vznikom väčšiny nedorozumení a rastúceho napätia, nakoľko sú tieto očakávania nereálne.

Riešenie:

Prestaňte od druhých ľudí očakávať, že automaticky vycítia vaše potreby. Namiesto toho, začnite so žiadosťou o pomoc. Rozprávajte!  Ak máte pocit, že nad sebou strácate kontrolu, prestaňte to v sebe dusiť. Rozprávajte! Ak vám vaši kolegovia nesplnili požiadavky, boli ste dosť jasnými, keď ste ich požiadali? Povedali ste, čo presne a kedy potrebujete? Prevezmite kontrolu nad vašou komunikáciou.

stres, duševné zdravie

Komunikácia ovplyvňuje duševné zdravie (obr. cdn.line.do)

3Strach z budúcnosti

Neustále skúmate potenciálne hrozby, ktoré by sa mohli vyskytnúť. Pravdepodobne ste si vytvorili  zvyk, „vďaka“ ktorému reagujete na udalosti automaticky úzkosťou. Táto mentálna skratka prevažne ovláda naše  myslenie a máme tendenciu všetko interpretovať ako potencionálny problém. Neustále skenujeme hrozby a preto máme neustále obavy.

Riešenie:

Skúste si oddeliť emóciu úzkosti od toho, čo sa aktuálne deje vo vašom živote. Skutočne práve prebieha najhorší možný scenár? Alebo je to len vo vašej hlave a znova myslíte na katastrofu? Nemýľte si pocity úzkosti a skutočný dôvod na znepokojenie

4. Pozor na emócie! Chráň si svoje duševné zdravie.

Zrejme ste zažili bodavý pocit po nepríjemnom stretnutí. Pocity z mrzutej konverzácie môžu mať ešte dlhé dozvuky. Oživujeme ju v našich myšlienkach a prehrávame si situáciu, čo sme mohli spraviť inak, opakujeme si traumu a opätovne odhadujeme naše reakcie.

Riešenie:

Pokiaľ sa dostaneme do pasce zvovuprehrávania situácie, je dobré začať sa hýbať, poprechádzať sa. Keď prekonáte stresové zovretie, uvoľníte sa a budete schopnejšími robiť lepšie rozhodnutia. Potom, ako z nás opadnú emócie, vyskúšame skúšku správnosti. Bola situácia naozaj taká zlá ako sa mi zdalo? Stojí za to, aby som bol/a smutnou?

Napriek všetkému neviete správne relaxovať? My Vás to radi naučíme relaxačnými tréningami.

5. Často prekonávate pocit viny?

Mali ste veľké zásluhy na vydarenom projekte a potom pociťujete vinu za pozornosť, ktorú ste tým získali. Požiadate šéfa o zaslúžené povýšenie a potom premýšľate, či ste ho tým nepodráždili. Pokiaľ je vina našou predvolenou emóciou, máme tendenciu vidieť aj pozitívne veci skrz tmavé okuliare. Často trpíme pocitom, že sme porušili práva niekoho iného.

Riešenie:

Vzoprite sa svojim myšlienkam a spýtajte sa sami seba. Je tento pocit oprávnený, alebo sa iba fixujem na niečo, čo tam v skutočnosti nie je. Porozmýšľajte a položte si otázky ako: Dlhujem naozaj niečo tomuto človeku? Keby som bol na jeho mieste, očakával by som to isté od seba? Pokiaľ nie, tak prečo používať dvojaký meter?

 

Zdroje: forbes.com; zdravaludskost.estranky.sk; libertmutualgroup.com; theatlantic.com; Marián Košč: Základy psychológie (2003)

Zdroj tit. obr.: gdid.info.com

 

 

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach