Všetci máme skúsenosť s jednaním s problémovými ľuďmi. Takéto situácie dokážu poriadne znepríjemniť deň, človek z nich odchádza podráždený, znechutený, niekedy aj plný obáv.

Šokujúcou pravdou je, že s človekom v emóciách nie je možné rozprávať racionálne. Existuje niekoľko zaručených techník, ktoré pomáhajú lepšie manažovať podobné situácie. Komunikácia s takýmito ľuďmi môže byť vďaka nim efektívnejšia.

komunikáciaTechniky, ktoré rozoberáme v článku sú súčasťou taktiky profesionálnej krízovej intervencie. Je možné ich využívať v komunikácii so šéfom, klientmi, rodinnými príslušníkmi aj náhodným okoloidúcim.

 

 

 

 

 

 

Zapamätajte si: čím lepšie poznáte človeka, tým presnejšie viete určiť, čo najlepšie funguje vo vzťahu k nemu.

Niektoré rady môžu vyzerať na prvý pohľad neprirodzene. V kontakte s človekom v emocionálnej vývrtke je prirodzenou reakciou protiútok. Záleží len na vás, či sa uvedomelo zapojíte do situácie a chcete ju zmierniť.

1. Počúvajte. Prvým krokom je človeka v emóciách vypočuť. Každý človek chce byť vypočutý. Žiaden progres nemôže nastať, ak sa človek cíti nerešpektovaný. Pri počúvaní sa sústreďte na to, čo človek hovorí, nie na to, čo chce povedať ako ďalšie.

2. Ostaňte pokojní.  Ak je situácia emocionálne nabitá, je ľahké nechať sa vtiahnuť do diania. V takýchto situáciách sa sústreďte na dýchanie. Dýchajte pomaly a zhlboka.

3. Nesúďte. Neviete, čím si daný človek prechádza. Je pravdepodobné, že ak sa správa iracionálne, pociťuje strach alebo je z niečoho zranený.

4. Preukazujte druhým rešpekt a úctu. Bez ohľadu na to, ako voči vám vystupujú iní ľudia, pohŕdanie nepomáha produktívnemu riešeniu situácie.

 

Prežívate stres na pracovisku? Chcete lepšie zvládať konfliktné situácie? Kontaktujte nás. Radi Vám odpovieme.

 

5. Vnímajte skryté potreby. Čo chce človek tým čo robí, skutočne získať? Čomu sa chce vyhnúť?

6. Poobzerajte sa po niekom, kto by vám v danej situácii mohol byť nápomocný. Ak máte v práci dotieravého klienta, ohliadnite sa po kolegovi nablízku.

7. Hovoriť „ja rozumiem“ zvyčajne situáciu zhoršuje. Namiesto toho skúste: „Povedzte mi o tom viac, aby som vám lepšie porozumel.“

8. Vyhýbajte sa úsmevom, daný človek to môže vnímať ako zosmiešňovanie. Humor môže niekedy zlepšiť náladu, v týchto situáciach sa častejšie môže vypomstiť.  Jasná komunikácia je dôležitá.

9. Nereagujte defenzívne. Je to ťažké, najmä ak na vás niekto útočí, obviňuje z niečoho, čo nie je pravda. Máte chuť sa brániť. Tá druhá osoba je v takom emocionálnom napätí, že to nepomôže. Neberte to osobne, nie je to o vás. Áno,  ľahko sa o tom píše, ťažšie praktizuje.

10. Nereagujte hnevom na hnev. Zvyšovanie hlasu, poukazovanie rukami alebo prejav bez rešpektu je pridávanie benzínu do ohňa. Zvoľte skôr tichý, monotónny hlas. Počkajte, kým si daný človek vydýchne a potom hovorte.

11. Nesnažte sa presviedčať niekoho o čomkoľvek, nemá to zmysel.

12. Udržiavajte si určitý odstup od druhého človeka. Intuitívne sa môžete pokúsiť upokojiť človeka priložením svojej ruky na jeho rameno alebo podobným gestom. V inom kontexte to môže byť milé, ale ak je niekto rozčúlený môže dôjsť k neporozumeniu.

13. Určite si hranice. Niektoré z predošlých techník nabádajú vypočuť a nechať ventilovať rozhnevaného človeka. Napriek tomu, máte právo byť asertívny a povedať: „Takto so mnou nehovor.“

14. Vyrozprávajte to. Po ukončení napätej situácie rozpovedzte niekomu, čo sa stalo.

15. Vyrovnajte svoj stres. Boli ste v situácii, kedy ste museli potlačiť na určitú dobu svoje prirodzené reakcie. Teraz je čas vypustiť nahromadený adrenalín. Choďte si zabehať alebo na prechádzku so psom. Nedovoľte emóciám uviaznuť vo vašom tele.

16. Oceňte sa za zvládnutie nepríjemnej situácie. Chce to veľa energie a zapierania správať sa dôstojne, ak je na vás niekto nepríjemný. Nepreskakujte tento krok!

Ako som už spomenul, je ľahšie písať o technikách ako ich uplatňovať v praxi. Výsledok však stojí za to.

Pozrite si naše služby.

 

Zdroj: psychologytoday.com
Zdroj obr.: family-therapy.ca, stmedia.startribune.com

 

 

 

Komentáre

komentáre

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach